BAHASA INDONESIA SEBAGAI BAHASA AKAR RUMPUT SEORANG IBU DALAM MENANAMKAN NILAI-NILAI PENDIDIKAN ISLAM BAGI ANAK
(STUDI KASUS PADA KELUARGA JAWA YANG MENGGUNAKAN BAHASA INDONESIA DALAM KEHIDUPAN SEHARI-HARI DALAM KELUARGA)
Abstract
Penelitian ini bertujuan untuk menjelaskan bagaimana proses menanamkan nilainilai
pendidikan Islam bagi anak yang dilakukan oleh seorang ibu. Pendekatan yang
digunakan adalah pendekatan fenomenologi sosial. Hasil penelitian menunjukan
bahwa dalam menananmkan nilai-nilai pendidikan Islam yang dilakukan seorang ibu
terhadap anaknya, adalah dengan menggunakan ima pola, yaitu pola komunikatif,
kekeluargaan, budaya, pelatihan, dan evaluasi. kelima pola tersebut didukung dengan
perkembangan fungsi bahasa Indonsia yang berpengaruh pada dataran penggunaya,
yaitu dikalangan keluarga. Sehingga bahasa Indonesia menjadi bahasa akar rumput
pendidikan ibu terhadap anak-anaknya dalam keluarga.
Copyright (c) 2016 Cholidy Ibhar
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.
Komunika by http://ejournal.iainu-kebumen.ac.id/index.php/An-Nidzam/ is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).