GAYA KEPEMIMPINAN SITUASIONAL KEPALA SEKOLAH ALAM LUKULO KEBUMEN

  • Muna Fauziah IAINU Kebumen
  • Sulis Rokhmawanto Pascasarjana IAINU Kebumen
Keywords: Style, Leadership, Principal, Quality of Education, Nature School

Abstract

This study intends to analyze the situational leadership style of the principal to improve the quality of education at the Lukulo Natural School, Kebumen. The research was carried out at the Lukulo Nature School, Kebumen. The participant of this research is the principal of the Lukulo Natural School, Kebumen. The author uses descriptive qualitative research methods. Data were collected through observation, interviews, and documentation. All data were analyzed using an interactive model with the flow: data recording, data presentation, and drawing conclusions. The research found that the principal of the Alam Lukulo Kebumen School applied several leadership styles to improve the quality of education at the Lukulo Kebumen Nature School in the form of telling style (giving work to subordinates and directing), selling style (making clear rules), participating style (solving problems together) , and delegating style (giving full responsibility to the teacher).

References

DAFTAR PUSTAKA
Aisyah, S., & Takdir, S. (2017). Implementasi Gaya Kepemimpinan Situasional Kepala Sekolah Di Smp Negeri 1 Wamena Kabupaten Jayawijaya. Jurnal Kepemimpinan dan Pengurusan Sekolah, 2(2), 119-132.
Ekada, A., Mirfani, A. M., & Sutarsih, C. (2016). Kontribusi kualitas kehidupan kerja, motivasi berprestasi kepala sekolah dan kinerja kepala sekolah. Jurnal Administrasi Pendidikan, 23(2).
Fathurohman, F. (2016). Gaya Kepemimpinan Partisipatif dan Iklim Organisasi Terhadap Kinerja Pegawai (Studi Empiris pada Dinas Pengelolaan Keuangan dan Aset Daerah Provinsi Banten). PUBLIK, 12(1), 1-12.
Fayzhall, M., Purwanto, A., Asbari, M., Basuki, S., Mustofa, M., Hutagalung, D., ... & Andriyani, Y. (2020). Pengaruh Gaya Kepemimpinan Terhadap Kapabilitas Inovasi Guru Dalam Perspektif Organizational Learning. EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling, 2(1), 64-91.
Ilyas, M., & Syahid, A. (2018). Pentingnya Metodologi Pembelajaran Bagi Guru. Al-Aulia: Jurnal Pendidikan dan Ilmu-Ilmu Keislaman, 4(1), 58-85.
Gaol, N. T. L. (2017). Teori dan Implementasi Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah. Kelola: Jurnal Manajemen Pendidikan, 4(2), 213-219.
Gusman, H. E. (2014). Hubungan Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah dengan Kinerja Guru di SMP N Kecamatan Palembayan Kabupaten Agam. Jurnal Bahana Manajemen Pendidikan, 2(1), 293-301.
Guterres, L. A., & Supartha, W. G. (2016). Pengaruh Gaya Kepemimpinan dan Motivasi Kerja Terhadap Kinerja Guru. E-Jurnal Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana, 5(03).
Hamid, A. (2017). Guru Profesional. Al-Falah: Jurnal Ilmiah Keislaman dan Kemasyarakatan, 17(2), 274-285.
M Syaifi, M. S. (2017). Strategi kepemimpinan Kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru di SMAN 3 Dusun Selatan Kabupaten Barito Selatan (Doctoral dissertation, IAIN Palangka Raya).
Nasution, L., & Ichsan, R. N. (2020). GAYA Kepemimpinan Kepala Sekolah Terhadap Kinerja Guru. Jurnal Penelitian Pendidikan Sosial Humaniora, 5(2), 78-86.
Northouse, P. G. (2013). Kepemimpinan: Theori dan Praktik (Terjemahan). Jakarta: PT. Indeks.
Nuraeni, N., & Ishak, C. (2017). Analisis Kepemimpinan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan (Studi Kasus SMA Negeri 5 Patampuan). Jurnal Sosialisasi: Jurnal Hasil Pemikiran, Penelitian dan Pengembangan Keilmuan Sosiologi Pendidikan, 128-132.
Rohmadi, M. (2019). Guru dan Dosen Bahasa Indoenesia Abad Xxi: Siap Hadapi Peluang dan Tantangan Era Digital dan Revolusi Industri 4.0. Konferensi Nasional Bahasa dan Sastra V, 5(1), 22-28.
Tursini, T. (2018). Kepemimpinan Nyai Pondok Pesantren Nurul Huda Komplek Al-Aziziyah Kab. Pringsewu (Doctoral dissertation, UIN Raden Intan Lampung).
Safitri, E., & Djailani, A. R. (2015). Kemampuan manajerial kepala sekolah dalam meningkatkan kinerja guru di MIN Rukoh Banda Aceh. Jurnal Administrasi Pendidikan: Program Pascasarjana Unsyiah, 3(4).
Supartini, M. (2016). Pengaruh Penggunaan Media Pembelajaran Dan Kreativitas Guru Terhadap Prestasi Belajar Siswa Kelas Tinggi Di SDN Mangunharjo 3 Kecamatan Mayangan Kota Probolinggo. Jurnal Penelitian dan Pendidikan IPS, 10(2), 277-293.
Ubaidah, S. (2014). Manajemen ekstrakurikuler dalam meningkatkan mutu sekolah. Al-Fikrah: Jurnal Kependidikan Islam IAIN Sulthan Thaha Saifuddin, 5, 56738.
Wiyono, B. B. (2017). The Effect of Self-evaluation on the Principals’ Transformational Leadership, Teachers’ Work Motivation, Teamwork Effectiveness, and School Improvement. International Journal of Leadership in Education, 1-21.
Yanti, R. (2019). Hubungan Antara Persepsi Guru terhadap Kepemimpinan Kepala Sekolah di SMA Negeri 5 Selayar (Doctoral dissertation, Universitas Islam Negeri Alauddin Makassar).
Yuniarti, Y. (2014). Pengembangan kemampuan komunikasi matematis dalam pembelajaran matematika di sekolah dasar. EduHumaniora| Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 6(2).
Published
2021-06-15
How to Cite
Fauziah, M., & Rokhmawanto, S. (2021). GAYA KEPEMIMPINAN SITUASIONAL KEPALA SEKOLAH ALAM LUKULO KEBUMEN. An-Nidzam : Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Studi Islam, 7(1), 60-73. https://doi.org/10.33507/an-nidzam.v7i1.352
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>